Recension av ”Min bästa bok”.

Vi har fått möjlighet att recensera boktjänsten ”Min bästa bok” www.minbästabok.se som säljer personligt anpassade böcker.

Vi recenserade för ett tag sedan en annan liknande tjänst som vi då var rätt missnöjda med, den tidigare tjänsten var inte särskilt inkluderande och utestängde stora målgrupper, berättelserna var sådär. Så därför kändes det kul att testa ett annat företag och se skillnaderna på marknaden.

Vi har fått läsa ”På förskolan” och även den sprillans nya boken ”På rymdfärd”.

En rolig sak som särskilde dessa två böcker var att de passar för olika åldrar. Boken om förskolan passar för en yngre publik, från ca 1,5 till max 4 år. Rymdboken passar tidigast från 4-5 år men borde även funka fint upp till lågstadiet.

Vi ville testa hur varierade familjer som gick att inkludera i böckerna.

”På rymdfärd” som är en nyare variant så är valen väldigt flexibla kring barnens utseende och de vuxna i boken går att anpassa precis som man vill. Vill man ha en ensamstående pappa går det fint, vill man ha en ensam farmor som klivit in som vårdnadshavare fungerar det fint. De vuxna är ej illustrerade i bilderna men har ändå en synlig roll i handlingen.

Rymdfärd-boken valde jag att testa med min systers barn där enda barnet är rödhårigt. En hårfärg som inte ens fanns som val på den tidigare personliga boktjänsten vi testat. Men inga problem här! Jag läste boken med min I (5,5 år) och hon uppskattade boken väldigt mycket. Då fanns inte ens hennes egna namn med i boken – en detalj som ofta lyfter böcker hos barn. Så om hon hade varit det mottagande barnet tror jag hon hade älskat boken. Under berättelsen utforskar barnen – i vårt fall Minou och Leeloo – vårat solsystem. En rolig detalj i boken är att barnen också ringer en valfri person som de talar med och denna person får sedan en solstråle i syltburk i present. Så vi valde såklart att skriva in telefonsamtalet till ”A och Moster P”. Rolig detalj att skriva in sig själv om man tänker sig boken som en present!

Bokens berättelse har en tydlig röd tråd och är väldigt faktarik. En fin avslutning är att barnen återvänder till vårt eget jordklot och för resonemang kring hur vi måste ta hand om vår värld. Högaktuellt med klimatengagemang och en detalj vi uppskattade.

Med förskoleboken så testade vi att göra en personligt anpassad bok för en annan familj i vår närhet, där barnet och förälder har olika hudfärg, en detalj som tidigare testad boktjänst inte klarade av. I den tjänsten fick den illustrerade mamman automatiskt samma hudfärg som barnet i boken. Med ”Min bästa bok” fungerade även detta väldigt bra. För vår familj så är mamma från Brasilien och pappa från Sverige. En överraskning var att det t.om gick att välja pappans frisyr som skallig. Nu blev pappan i familjen verkligen mitt-i-prick.

Något jag reagerar över i ”På förskolan” är att den inte är lika flexibel som rymdfärd-boken utan det är en kvinna som väcker på morgonen. Har familjen t.ex två papper och barnet aldrig har barnvakt över natten blir alltså boken inte särskilt inkluderande. Det går ju att skriva att det är farmor som är på besök – men jag hade gärna sett att boken var lika flexibel under morgonen som under eftermiddagen där man återigen verkligen kan detaljstyra vem som hämtar barnet.

Berättelsen är helt okej och förmedlar en trygg och inbjudande syn på att börja förskolan. Den har många interaktiva frågor som uppmuntrar barnet att samtala kring boken. T.ex benämna färger, antal osv. Det märks att boken försöker vara språkstimulerande samtidigt som den förbereder för förskolestarten med genomgång av rutiner och förskolans verksamhet.

Överlag tyckte vi att tjänsten ”Min bästa bok” är klart mycket bättre än tidigare testad personlig boktjänst. Även om det finns förbättringsmöjligheter. Kostnaden för boken tycker jag nog kan vara prisvärd

om man gillar idéen med att t.ex ge bort en personlig bok i present. Speciellt för barn med annorlunda namn så tänker jag att det kan vara extra roligt att få en personlig bok. När jag var liten fanns aldrig mitt namn på namn-ballonger, namn-klistermärken och aldrig någonsin som en karaktär i en barnbok. Så dagen jag hittade en tant-kopp med mitt namn i en tant-affär så var lyckan gjord för mitt åttaåriga jag. Kan bara tänka mig hur mycket jag hade älskat en dedikerad barnbok.

Author: barnboksfamiljen.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *